Prodáváte dům? Přečtěte si tipy, jak navýšit jeho hodnotu

Prodej domu má mnoho úskalí. Prodejcům jde však téměř vždy zejména o to, aby nemovitost prodali za co nejvýhodnější cenu. Jak toho lze dosáhnout? A budete do domu nejprve muset něco investovat?

Drobné opravy a vylepšení

Když se projdete po domě, který prodáváte, jistě byste přišli na několik věcí, které je třeba opravit. Možná máte i pocit, že by si dům zasloužil rekonstrukci a třeba by se tím navýšila i jeho hodnota. Rozsáhlé rekonstrukce se však před prodejem domu nedoporučují. „Rekonstruovat dům, který chce někdo prodávat, většinou není nutné. Naopak je to v mnoha případech spíše na škodu. Finanční prostředky a čas, který tomu věnujete, se vám totiž velmi pravděpodobně nevrátí a tržní hodnotu samotná rekonstrukce o tolik nezvedne. Není tak výjimkou, že do domu zainvestujete peníze, které od nových majitelů neuvidíte. Je jednodušší technické nedostatky nebo vady jednoduše oznámit vážným zájemcům narovinu a raději jít s cenou o trochu dolů,“ vysvětluje Jan Kindl z rodinné realitní kanceláře Domov, která se specializuje na region Berounska. Co ovšem nelze opomenout jsou drobné opravy viditelných závad jako například kabely trčící ze zdi, odšroubované kohoutky, rozbité kachličky apod. „Kolem takových nedostatků doma lidé často chodí a už je kolikrát ani nevidí. Pro někoho nového, kdo v domě nikdy nebyl, to však může být do očí bijící. Tyto opravy navíc stojí pár korun a mohou celý dojem značně vylepšit. Úzce to souvisí i s home stagingem, na který v dnešní době nelze zapomínat,“ dodává Kindl.

Home staging

Home staging je příprava nemovitosti na prodej a spočívá v zatraktivnění interiéru. „Velmi zjednodušeně se dá říct, že díky home stagingu v interiéru uděláte takové změny, které pomohou případným zájemcům, aby si lépe dovedli představit, že budou v daném domě bydlet. Standardně se tak začíná hrubým úklidem, jako je například odstranění nastřádaných a nepotřebných věcí. Zájemci o bydlení nepotřebují vidět fotky na ledničce nebo stohy časopisů. Potřebují vidět celý prostor. Zároveň se však do interiéru umisťují vhodné dekorace nebo dokonce kusy nábytku a výjimkou není ani čistá výmalba, pokud je to potřeba a makléř usoudí, že to prodeji pomůže,“ vysvětluje Jan Kindl.

Profesionální prezentace nemovitosti

Jakmile máte nemovitost uklizenou a připravenou na prodej, přichází čas ji inzerovat. Pozor ale na pochybně vypadající inzeráty s nicneříkajícím popiskem a rozmazanými fotografiemi. Podobným inzerátům zájemci o koupi často ani nevěnují pozornost. „To, jak je zpracován inzerát a doprovodné fotografie nebo videa, je v dnešní době novým měřítkem toho, zda se o nemovitost bude vůbec někdo zajímat. Je proto potřeba se této části detailněji věnovat nebo si k ní přizvat profesionála. Fotografie by měly být kvalitně provedené a vypovídající o prostoru. Hitem jsou však například 3 D videoprohlídky, které by měl umět zařídit právě realitní makléř. Pozor si je potřeba dát i na inzerát samotný, kde by se lidé měli vyvarovat gramatických chyb a neúplných popisků. Nezapomeňte, že lidé kupují očima a mnohdy intuitivně a platí to i pro nemovitosti.

Nezapomeňte vyzdvihnout všechny přednosti

Dá se u prodávané nemovitosti skvěle zaparkovat nebo má dokonce garáž? Disponuje zahradou? Co všechno je v blízkosti za obchody a služby? To vše jsou opodstatněné otázky, které se výrazně podílí na fázi rozhodování potenciálních zájemců. Nezapomeňte tak všechny přednosti dané nemovitosti vyzdvihnout a zmínit je nejen v inzerátu ale například i při osobních prohlídkách. „Při prohlídkách vzniká prostor pro to, aby kupec přesvědčil ty nejlepší zájemce o tom, že je pro ně daná nemovitost ideální. Proto je ale potřeba znát například i okolí nemovitosti. Každá lokalita má totiž svá specifika a přednosti. I z toho důvodu doporučujeme přizvat si k prodeji místního realitního makléře, který dané okolí zná a dovede ho včetně nemovitosti velmi dobře prodat,“ uzavírá Kindl za realitní kancelář Domov.

Publikováno: 16. 02. 2021

Kategorie: Reality

Autor: administrator